Sök
Filter

Köpvillkor

Frakt

Vi erbjuder fri frakt på order över 800 kr, under det har vi enhetsfrakt på 49 kr inom Sverige. Vi levererar även utomlands, fraktkostnaden beräknas då utifrån gällande tariffer. I kassan visas den totala fraktkostnaden för din order.

 

Priser och betalning

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms (6 %). Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ner efteråt. Du som är privatkund och bor inom EU betalar svensk moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad.

 

Du som är privatkund och bor utanför EU betalar inte svensk moms. Utländsk företagskund inom EU debiteras svensk moms i de fall denne inte har uppgivit ett korrekt VAT-nummer. Företagskund utanför EU debiteras inte svensk moms.

 

I samarbete med vår logistikpartner StjärnDistribution erbjuder vi fakturabetalning* och med PayEx erbjuder vi kortbetalning (Visa, MasterCard och American Express), direktbetalning (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) samt Swish.

 

För att betalning mot faktura ska kunna ske behöver du först godkännas som kund vid den kreditprövning som StjärnDistribution gör i samarbete med Creditsafe. Faktura ska betalas senast 30 dagar efter beställning. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen från fakturans förfallodag. Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift om för närvarande 60 kronor. StjärnDistribution förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva din kreditvärdighet. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kronor tillkommer.

*Enbart kunder inom Sverige erbjuds fakturabetalning.

 

Leveranser

Leveranser sker normalt med PostNord brev eller DHL ParcelConnect till ombud. I kassan presenteras alternativa leverantörer och val av utlämningsställe.

 

Du får en orderbekräftelse via mejl i samband med beställningen. Du får också ett leveransbesked när din order är på väg och du kan själv följa leveransen hos transportören.

 

Vår logistikpartner StjärnDistribution gör sitt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag, och reserverar oss alltid för förseningar. I kassan visas beräknad leveranstid baserat på val av leveranssätt.

 

Om du inte hämtar ut en försändelse, eller försändelsen går i retur på grund av felregistrerade uppgifter, tar vi ut en avgift på för närvarande 129 kronor som ersättning för vår administration, frakt, returfrakt och hantering. 

 

Avbeställning

Under förutsättning att inget annat avtalats i samband med din beställning kan du avbeställa innestående order. Detta gäller dock inte produkter som har specialanpassats till dig. Kontakta StjärnDistributions kundtjänst via nationalnyckeln@sdist.se eller 0290-76 76 94  så hjälper de dig!

 

Ångerrätt och retur

Som privatkund har du alltid, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal, 14 dagars ångerrätt räknat från det datum som du har mottagit produkten. Returnerar du en oanvänd produkt med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande produktens värdeminskning att göras. Återanvänd kartongen som produkten kom i för returen och lägg den i dess originalförpackning (om den hade någon).

 

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela StjärnDistributions kundtjänst detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till StjärnDistribution. Det är viktigt att du paketerar returen väl och märker den med ordernummer eller bifogar ett följebrev där det framgår ordernummer, kundnummer och vad som returneras. Vid ångrat köp behöver du inte ange anledning, men det hjälper oss om du vill skriva varför du returnerar.

 

Du betalar själv för returfrakten och returnerar till följande adress:

StjärnDistribution AB

Hästskovägen 12

813 33 Hofors

 

För ej uthämtade brev eller paket tar vi ut en avgift som för närvarande är 129 kr för kostnaderna för vår administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

 

Om du ska skicka tillbaka något som väger mer än två kilo kan det löna sig att köpa en förbetald returfraktsedel från StjärnDistribution jämfört med att köpa frakten via transportören eller ombudet. Kontakta kundtjänst via nationalnyckeln@sdist.se eller 0290-76 76 94 så hjälper de dig!

 

Reklamation

Om vi har levererat en felaktig eller skadad produkt eller om försändelsen har försvunnit under transporten ska reklamation ske till StjärnDistribution.

 

Retur vid reklamation får ske först när reklamation har gjorts och returinstruktioner erhållits från StjärnDistribution. Du har rätt att returnera felaktig produkt på vår bekostnad förutsatt att du följer StjärnDistributions instruktioner och i förekommande fall använder deras returfraktsedlar. Retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

 

Vid godkänd reklamation har du rätt att kostnadsfritt erhålla en ny, felfri produkt, eller välja att behålla produkten och få ett överenskommet prisavdrag. Du kan också välja att häva köpet, varvid produkten returneras och erlagd betalning återfås.

 

Det är viktigt att du hör av dig till StjärnDistributions kundtjänst om du vill reklamera. Kontakta kundtjänst via nationalnyckeln@sdist.se eller 0290-76 76 94 så hjälper de dig!

 

Betalningsmottagare

Vår logistikpartner Stjärndistribution står som mottagare av betalningar. Betalningar överförs dagligen från Stjärndistribution till ArtDatabanken SLU.

 

Personuppgiftsbehandling

Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi samlar in, lagrar och behandlar de personuppgifter som behövs för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund: att leverera din beställning, genomföra kundadministration och kundvård. Läs mer om hur ArtDatabanken SLU behandlar personuppgifter.

 

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- eller artikelinformation, slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och framflyttning av releasedatum.

 

Trygg hos oss

Vi följer lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, samt konsumentverkets och allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vi hoppas att du ska känna dig trygg och trivas som kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst med frågor om order, villkor eller produkter.

 

Allmänt

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering, samt rätten att stryka beställningar.  

 

Genom att registrera sig för ett konto eller slutföra en beställning i butiken accepteras köpvillkoren.